Umat ‚Äč‚ÄčIslam di seluruh dunia akan menyambut bulan Ramadhan. Bulan ini merupakan salah satu bulan suci dalam kalendar Islam.

Dalam hadith Bukhari, Nabi Muhammad berkata, amalan agama dijalankan pada bulan Ramadan akan digandakan. Islam bersaing untuk melaksanakan ibadah untuk meraih pahala di bulan yang mulia ini.

Nah, bagaimana pelaksanaannya di bulan Ramadhan?

  1. Pengertian

Dipetik dari abiabiz, Ramadan bermakna ‘haba menyengkat’ atau menggambarkan musim yang berlaku di dalamnya sangat panas. Ramadan telah dimasukkan ke dalam bulan dari Arab kalendar sebelum Islam datang.

Dalam kalendar Islam, Ramadan yang dimasukkan ke dalam bulan ke-9 selepas bulan Shaban. Untuk mengetahui apabila kemasukan Ramadan, seseorang itu perlu melihat bulan atau anak bulan dengan mata kasar.

  1. Puasa

Puasa adalah salah satu solat wajib kerana ia masuk ke dalam bulan Ramadhan. ini bentuk ibadah adalah menahan diri, serta kelaparan dan dahaga yang boleh berbuka puasa itu.

Sementara itu, Nabi Muhammad menerima wahyu dari Allah selama 23 tahun. Perintah berpuasa di bulan Ramadhan semasa sepanjang bulan itu diterima Allah dalam separuh daripada tempoh tersebut.

Rasul dengan umat Islam sedang berpuasa selepas hijrah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Pelaksanaannya dilakukan dengan makan atau bangun dan makan sebelum panggilan subuh untuk solat.

Kemudian, umat Islam akan menahan diri dari hawa nafsu, seperti hubungan seks, makan, dan minum. Ini dilakukan untuk matahari terbenam dan masa untuk berbuka puasa itu.

  1. Tarawih

Worship biasanya dilakukan pada bulan Ramadan adalah tarawih lain. Doa ini adalah sunnah atau tidak dan dilakukan selepas solat Isya.

Rasul melaksanakan perkhidmatan ini selama beberapa tahun sebelum beliau meninggal dunia. Tarawih dilakukan di masjid Nabi dan para sahabat.

Walau bagaimanapun, beliau bimbang apabila bilangan jemaah yang mengikuti kenaikan tarawih akan dianggap liabiliti. Dia terus berdoa di dalam rumah.

  1. Zakat

Di bulan yang mulia ini, Allah juga memerlukan bahawa umat Islam yang mampu untuk menyediakan makanan untuk golongan miskin yang dikenali sebagai zakat fitrah. Pelepasan had zakat terdiri sebelum solat Id itu dilakukan.

Sekarang, zakat adalah 2.5 kg atau 3.5 liter beras bagi setiap orang. Walau bagaimanapun, beras atau makanan boleh digantikan dalam bentuk beras bersamaan dengan 2.5 kg atau 3.5 liter.

Tambahan pula, ia menyediakan makanan untuk berbuka puasa kepada golongan miskin adalah juga satu bentuk amal di bulan Ramadan.

  1. Eid

Siri ini diakhiri dengan pelaksanaan ibadah Ramadan atau Eid cara yang tidak pantas. Bermula pelaksanaan ini, umat Islam akan melaksanakan shalat Id ibadat.

Semasa hayat Nabi Muhammad, pagi Eid al-Fitr dilakukan oleh tarikh makan. Walau bagaimanapun, kemudian tradisi unik mula berkembang di tempat dalam menyambut Hari Raya. Di Indonesia, sebagai contoh, tradisi Eid al-Fitr dengan memasak tempat makanan seperti kari ayam, rendang, untuk berlian.